Un dels culpables que estéssim visitant la Índia del Sud fou la portada de la revista Altaïr dedicada a Kerala: una imatge d’un paisatge exultant de verdor de palmeres que creixien a la vora mateix d’uns canals o backwaters. Aquesta zona s’escrivia de color verd en el meu imaginari. I verd és. I ple de plantacions d’arrossers, de palmeres i de poblets que fan vida als canals, amb l’aigua sempre fins als talons i envoltats de la pau que aporta l’aigua i viure en plena natura. Per això vam decidir fer des de Allepey, un recorregut en ferri públic pels backwaters de Kerala i l’endemà un altre en canoa pels canals més petits.

Hotel flotant navegant pels backwaters

Els backwaters de Kerala s’estenen per un vast territori que va des de Kochi fins Kollam. Regirant per la xarxa es poden trobar zones de canals estrets i gens massificats, que mostren la vida de la gent en el seu estat més pur. Però a aquestes alçades del viatge no teníem intenció de visitar més zones inhòspites i de difícil accés, així que vam recórrer a la Lonely i vam fer les visites que més goig ens van fer, de les múltiples opcions que hi ha: house-boat, canoa o ferri públic.

El nostre camp base el vam instal·lar a Allepey, una petita localitat que, tot i l’afluència de visitants que s’hi desplacen per visitar els canals, no està gaire concorreguda i té una aire molt relaxat i de poble.

Prop de l’estació d’autobusos hi ha l’oficina de turisme, el canal i la parada de ferri. Allí estàvem a l’hora de la sortida del ferri públic, que fa el trajecte d’Allepey fins Kottayam. El ferri s’omple amb quatre turistes i els locals, que ens saluden alegrement. De seguida el canal s’eixampla i podem veure les house-boat que estan varades, segurament preparant l’esmorzar dels seus hostes. Aquestes grans embarcacions servien antigament per transportar l’arròs pels canals, i avui dia en que tot ha canviat, transporten turistes en creuers romàntics amunt i avall dels canals més grans.

Antiga barcasa ara convertida en allotjament per turistes, navegant pels backwaters

El recorregut del ferri creua per un llac, ample, ple de llum i atrafegat per multitud d’embarcacions que van d’aquí a allà. Tota la paleta de verds que imaginava estaven aquí, també el blau del cel i de l’aigua, amb tots els camps d’arròs, els plataners i els lliris d’aigua que creixen i s’escampen amb les seves flors lila. Tot i la seva bonica aparença, aquesta planta suposa una veritable plaga que dificulta la circulació pels canals i s’estén sense remei per tot arreu.

Una barca atracada en un dels backwaters
Ferri públic navegant pels backwaters
El ferri públic navegant pels backwaters
Pagesos treballant als camps

Quan arribem a Kottayam són ja les dues de migdia. Esperem mitja hora per tornar a Allepey i desfem el camí de tornada, amb més gana que altra cosa, doncs ja la tornada segueix el mateix camí i és ara ja una mica avorrit.

Com anar. Per anar a Allepey des de Fort Kochi, heu d’agafar el bus fins Thoppumpady, situat uns 5 km al sud. Allí heu de caminar uns 500 metres fins la parada de New Bridge, que és d’on surt l’autobús a Allepey.

Allotjament. Ens allotgem a l’hostal Palmy Regency, situat a carrer perpendicular al pont, a la vora del restaurant Annapoorna Vegetarian Hotel. Habitació doble amb bany, ventilador i mosquiteres a les finestres i el llit, per 450 INR. Recomanable.

On menjar. Un bon lloc per menjar, i molt econòmic, és el restaurant Annapoorna Vegetarian Hotel, situat a l’altre costat del canal, tot just davant del pont peatonal.

Visitar els backwaters: El preu del viatge en ferri des de Allepey (també anomenada Alappuzha) fins Kottayam es de 37 INR anada i tornada, i es paga dalt del vaixell.